تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش
تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

بلوئر روتس چیست؟

 

تاریخچه بلوئر دوار-بلوور روتس-ساید چنل:


بلوئر دوار حاصل تکامل نوعی چرخ آبی است که و برادران روتس - Roots -برای آسیاب شخصی خود ابداع کرده بودند.قیمت  بلوئر روتس

این وسیله شامل دو پره چوبی بود که در درون یک محفظه قرار داشتند و برخلاف هم حرکت می‌کردند. آبی که از درون این دستگاه عبور می‌کرد موجب چرخش پره‌ها و محور آن می‌گردید. چرخش پرههای چوبی تا زمان متورم شدن و گیرکردن آن‌ها، ادامه پیدا میکرد. برادران روتس پس ازچندین مرحله بازسازی و تعمیرات مختلف برروی  چرخ آبی موردنظر متوجه شدند که عمل گردش پرهها باعث جریان یافتن هوا میگردد و حتی این عمل دستگاه آن‌ها بهتر از کارایی آن به‌عنوان چرخ آبی بود. وبه این صورت بود که اولین بلوئر جابجایی مثبت دوار ساخته شد که به ان بلوئر روتس گفته می شود. امروزه چندین تولیدکننده بزرگ این نوع بلوئر در سراسر دنیا وجود داردکه با مشخصات منحصر به فرد انواع بلوئر روتس وساید چنل را تولید می کنند. اولین استفاده مهم از بلوئرروتس در کوره‌های ریخته‌گری بود و دو دستگاهی که به ‌صورت عملی و برای اولین بار مورداستفاده قرار گرفتند، در کارخانه‌های ریخته‌گری بود.

پس‌ازآن بود که سفارشات برا ی تولید بلوئر روتس بیشتر شد و تعداد زیادی از این نوع بلوئر‌ها برای کار در این کارخانه ها تولید و به فروش رسید. در سال 1871 مجله Engineering journal یک بلوئر بزرگ را معرفی نمود که برای کار در صنایع فلزی در غرب انگلستان ساخته‌شده بود. یکی دیگر از استفاده‌های اصلی بلوئرروتس، استفاده از آن در معادن مختلف است. بلوئر‌های جابجایی مثبت دوار که برای اولین بار در سال 1870 ساخته شدند، ازجمله بزرگ‌ترین وسایل ساخته‌شده در قرن 19 بودند و جالب است بدانید که همچنان در حال کار می‌باشند.

دو مورد از بزرگ‌ترین بلوئر‌هایی که تابه‌حال ساخته‌شده‌اند، در سال 1877 و در انگلستان بوده است. در این بلوئر‌ها، طول هرکدام از پرههای این بلوئردرحدود 25 فوت ،عرض 13 فوت و ظرفیتی دمش بلوئر در حدود  000/200 فوت مکعب بر دقیقه بود.

 

جزئیات فنی ونحوه کار بلوئر روتس :

اصول کاری بلوئر جابجایی مثبت دوار(بلوئر روتس ارزن)بسیار ساده است. با چرخش محور محرک، پره‌ها در جهات مخالف می‌چرخند. بین این پره‌ها و دیواره محفظه فاصله مشخص و محدودی وجود دارد. با عبور هر پره از جلوی ورودی مقداری هوای مشخص بین پره و محفظه حبس میشود. با ادامه گردش محور، این حجم از هوا به سمت دیگر محفظه و خروجی دستگاه منتقل می‌شود. هنگام خروج هوا، فشار بیرون از دستگاه تلاش میکند که از خروج هوا جلوگیری کرده و نیرویی برخلاف آن وارد میکند. زمانی‌که این اتفاق رخ می دهد یک جریان بازگشتی از هوا به درون بلوئر وارد می‌شود. این افزایش به‌صورت لحظه‌ای از طرف خروجی به سمت ورودی وارد می‌شود و باعث ایجاد فشار نوسانی و سروصدا می‌گردد. به دلیل اینکه با هر دور گردش محور بلوئر، چهار بار پره‌ها هوا را به خروجی انتقال می‌دهند، فرکانس پالس‌های ایجادشده چهار برابر سرعت گردش محور بلوئر است.

برند های معتبری که در حال حاضر در ایران موجود می باشند شامل بلوئر های روتس ارزن المان-بلوئر روتس روبوسکی-بلوئر روتس پدورگیل و...