تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش
تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

انواع لوله فلزی-نحوه تولید لوله فولادی در زار

تعریف لوله:

به طور ساده می توان گفت لوله فولادی استوانه ای است توخالی که ابتدا وانتهای آن باز می باشد، لوله دارای سطح مقطع دایره ای شکل می باشد که جنس آن می تواند از مواد مختلفی همچون پلاستیک، فولاد، پی وی سی، استیل، آلومینیوم ، مس و باشد.در این بین لوله های فلزی و لوله های پلی اتیلن از متداول ترین لوله ها می باشند که جهت جابه جایی و انتقال سیالات به کار می رود، معمولا لوله های مورد استفاده در لوله کشی صنعتی از جنس لوله های فلزی می باشد ، این لوله ها به خاطر استحکام زیاد و مقاومت بالا دربرابرحرارت ازبهترین موارد در فرایندهای صنعتی، نیمه سنعتی ، پالایشگاهی و نیز نیروگاهها می باشد.

انواع لوله های فلزی:

1)       لوله چدنی

2)      لوله آهنی

3)     لوله فولادی

لوله های چدنی:

لوله های چدنی از قدیمی ترین لوله های می باشد که در صنایع مختلف وجهت انتقال سیالات مورد استفاده بوده است جنس این لوله ها از چدن ریخته گری می باشد و برحسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ، شکل و طول لوله و‌نوع اتصالات با هم متفاوت بوده و اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می شود.

لوله های فلزی نشکن:

لوله فلزی نشکن که اصلی ترین کاربرد آن جهت لوله کشی آب آشامیدنی و فاضلاب می باشد ، لوله های فلزی نشکن بطور کلی از پوشش چدن گرافیتی کروی و فلز نشکن تولید می گردد ، همچنین جهت جلوگیری ازخورندگی حین توزیع سیالات از پوشش ملات سیمانی برای جلوگیری از خورندگی وزنگ زدگی در ساخت این محصول استفاده میگردد.

لوله های فولادی:

لوله های فولادی برای اولین بار در اوایل سال 1800میلادی در صنعت مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان به بعد به دلیل کارآیی وکیفیت بالای لوله های فولادی به سرعت مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفت وپیشرفت خوبی داشت ، متریال اصلی این لوله ها از فولاد کربن تولید می شود و کاربرد آن در لوله کشی آب و فاضلاب بوده و در زیر خاک قرار می گیرند.

لوله های فولادی به دوصورت کلی  تولید می شوند یا به شکل لوله درزدار ویا بدون درز یا همان لوله مانیسمان درمطلب قبلی در همین وبلاگ در مورد لوله های مانیسمان وبدون درزهمچنین نحوه تولید آن توضیح داده شد در ادامه این متن به  توضیح درموردنحوه تولید لوله های در زدارمی پردازیم 

لوله های درزدار یا لوله جوشی:

این لوله ها ابتدا بصورت ورق های فلزی می باشند که با توجه به سایز لوله ونوع کاربری برش می خورند وپس از عبور از غلطک های نورد به شکل گرد در می آیند وبعد از آن درز لوله جوشکاری می شود ، جوشکاری لوله های درزدار بطور کلی به دوروش انجام میگردد.

1-تولید لوله درزدار به روش جوشکاری بدون الکترود(ERW): لوله ها تاسایز 22اینچ به این روش ساخته می شوند، ماده اولیه این لوله ها ورق رولی می باشد که پس از عبور از روی غلطک وشکل گیری قسمت مورد نظر که باید به هم متصل شود بعد از عبور از میدان الکتریکی وایجاد مقاومت وتولید حرارت ذوب شده وبه یکدیگر جوش می خورند.

2-تولید لوله به روش جوشکاری با الکترود(DSAW):در این روش ساخت نیز ابتدا ورق مورد نظر بعد ازعبور از روی غلطک به  شکل دایره در می آید وسپس محل اتصال توسط الکترود جوشکاری میشود ، جهت جلو گیری ازارتباط مواد مذاب با هوا از الکترود با پودر های مخصوص استفاده میگردد که در اصلاح به این روش تولید لوله ،جوشکاری زیر پودری گفته میشود.

 لوله گالوانیزه :

زمانی که لوله را پس از تولید توسط فلز روی که بصورت  مذاب می باشد پوشش می دهند حاصل آن میشود لوله های  گالوانیزه ، جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز لوله های گالوانیزه توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شوند و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند که عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می گردد.

لوله های گالوانیزه به دو دسته تقسیم میشوند:

1-لوله های فولادی گالوانیزه : لوله های گالوانیزه که از جنس فولا تولید میشوند نسب به لوله های گالوانیزه آهنی سبک ترونسبتا براق ترهستند، این لوله ها برای تخلیه فاضلاب بکار برده میشوند، این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند.

 

2-لوله های آهنی گالوانیزه : جنس لوله آهنی گالوانیزه از آهن سفید نورد شده می باشد که معمولا از رنگ تیره وخاکستری که دارن د مشخص میشوند وبه دو صورت سبک ومتوسط تولید میگردند،  لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های به طول ۶و12 متری و بصورت دو سر دنده تا سایز ۸ اینچ تولید می شوند. قطر این لوله ها معمولاً‌ قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است.البته در بازار، لوله ها را بر اساس نمره های مشخص نیزمی شناسند. نحوه اتصال لوله های گالوانیزه به وسیله دنده پیچی صورت میگیرد و توسط مواد مناسب آب بندی می گردند.

باید توجه داشته باشید که جهت اتصال لوله های گالوانیزه از روش جوشکاری استفاده نکند چون بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که بسیار مضر می باشد ومحیط کار را آلوده می نماید وهمچنین  تنفس آن موجب مسمویت واشکال در سیستم تنفسی می شود.

استعلام قیمت لوله فولادی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.