تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش
تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

تهویه مطبوع/اگزاست فن/هواکش

فن هواکش صنعتی وفن دمنده صنعتی

فن هواکش صنعتی وفن دمنده صنعتی :

معمولا اصطلاح فن دمنده صنعتی (blower ) و اگزاست فن یا هواکش صنعتی (fan ) را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما آیا این دو واژه معادل یکدیگر هستند؟ همه ما به خوبی می‌دانیم  ، که هم هواکش صنعتی و هم دمنده صنعتی برای جابجایی هوا استفاده می‌شوند. پس تفاوت اصلی فن دمنده ومکنده در چیست؟ در زیر به توضیح این مطلب می پردازیم.

گاهی اوقات نیز برخی افراد عبارت “هواکش صنعتی دمنده” را به معنای مترادف بودن این دو واژه می دانند اما بهتر است بدانید که دمنده نام یکی از معتبرترین برندهای موجود در حوزه فن  و هواکش است و عبارت هواکش دمنده به معنای هواکش‌های تولید شده با برند شرکت  دمنده است.

تفاوت اصلی بین اگزاست فن یا هواکش صنعتی و  فن دمنده صنعتی :

هر دو دستگاه هواکش صنعتی و دمنده صنعتی دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای گردش هوا به کار گرفته می‌شوند. بر این اساس، هوا در اطراف یک اتاق یا فضای اطراف، گردش می‌کند و یک هواکش صنعتی تنها بر روی منطقه خاص یا معین شده تمرکز می‌کند. اغلب از اصطلاحات  مکنده و دمنده استفاده می‌شوند.در بیشتر وقت‌ها، این دو واژه به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند.  هر چند هر دو از نظر گردش و تهویه هوا مشابه هستند،  اما از لحاظ فنی کاملا با هم تفاوت دارند. تفاوت اصلی بین  هواکش صنعتی و دمنده صنعتی بر اساس نحوه به گردش درآوردن هوا است. هواکش‌ها و دمنده‌ها در فرآیند صنعتی به طور گسترده‌ای استفاده می شوند تا هوا را برای تهویه محیط فراهم کنند؛ آن‌ها به عنوان یک خنک کننده در صنعت استفاده می‌شوند.  علاوه بر این، هر دو آن‌ها به طور گسترده‌ای در سایر تجهیزات الکتریکی مانند تهویه مطبوع، ماکروویو، کوره و غیره استفاده می‌شوند.  هرچند هردو بر اساس مقدار فشار مورد نیاز برای تولید هوا به کار می‌روند، اما  دمنده‌ها می‌توانند حجم گاز را در یک فشار متوسط حرکت دهند؛ در حالی که  هواکش‌ها مقدار زیادی گاز را در فشار کم حرکت می‌دهند. طبق تعریف،  هواکش صنعتی دستگاهی است که برای ایجاد جریان درون سیال مانند هوا استفاده می‌شود و پره با تیغه‌ای دارد که در هوا فعال بوده و می‌چرخند. این مونتاز چرخشی تیغه‌ای و چرخ‌دار به عنوان یک پروانه و یا روتر شناخته شده است.

نقش پروانه‌ها در این تجهیزات :

 پروانه‌ها در تولید  و هدایت جریان هوا نقش بسیار مهمی دارند.  اکثراگزاست فن ها و هواکش‌ها ی صنعتی با استفاده از موتور الکتریکی طراحی شده‌اند. اما می‌توان از منابع دیگر مانند موتورهای هیدرولیک و موتورهای احتراق داخلی نیز استفاده کرد. از سوی دیگر، دمنده به عنوان ماشینی عمل می‌کند که برای تولید حجم زیادی از گاز با افزایش متوسط فشار کاربرد دارد، مانند هواکش صنعتی ، دمنده صنعتی برای تولید هوا استفاده می‌شود، اما آنها فقط در موقعیت مشخصی قرار می‌گیرند. دمنده‌ها یک چرخ با تیغه‌های کوچک و یک پوشش به سمت لبه،  برای هدایت جریان هوا دارند. پوشش در مرکز چرخ با استفاده از نیروی سانتریفیوژیا گریز از مرکز، هوا را به سمت جلو می‌راند. کارایی اگزاست فن یا هواکش صنعتی وبلوور ی فن دمنده صنعتی بر اساس طراحی پره‌ها و تاثیر آن بر حرکت هوا، تعیین می‌شود.

مقایسه بین  هواکش صنعتی و دمنده صنعتی :

به طور مشابه، بر اساس تیغه، اندازه، انرژی و جریان هوا، نیز رده بندی شده و با هم تفاوت دارند. از لحاظ اندازه، دمنده‌ها معمولاً ازاگزاست فن یا هواکش‌ها بزرگترند. از لحاظ انرژی،  اگزاست فن یا هواکش صنعتی انرژی کمتری تولید می‌کند و توانایی بیشتری از دمنده‌ها دارد. هر چند که انرژی و کارایی هواکش‌ها یا دمنده‌ها متفاوت است. در حالی که از لحاظ جریان هوا، بسته به نسبت تخلیه فشار مکش، دمنده‌ها جریان هوای بیشتری از  اگزاست فن یا هواکش‌ها ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، تفاوت‌های بیشتری بین این دو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 

شرکت مهتاب گستر تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع وانواع فن دمنده و مکنده در کشور، در این مقاله
مطالبی را در خصوص
  تجهیزات مهم سیستم تهویه مطبوع به نام اگزاست فن یا هواکش صنعتی و بلوور یا دمنده صنعتی فراهم کرده است
و امیدوار است برای کاربران خود مفید باشد.اگر در مورد محصولات ما سوالاتی داشتید، یا قصد
 سفارش محصول
دارید، می‌توانید
  با کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.021-66706377///09193645880     مهتاب گستر

اگزاست فن سقفی یاپشت بامی

اگزاست فن سقفی

اگزاست فن سقفی یکی ازانواع پرکاربرد اگزاست فن تهویه میباشد ، اگزاست فن سقفی همانند اگزاست فن  یوتیلیتی بسیار پرکاربرد بوده و در ساختمان ها وبرج های مسکونی ، اداری وتجاری،کارخانه های صنعتی ونیمه صنعتی ، بیمارستان ها وسوله ها ... مورد استفاده قرار میگیرد.اگزاست فن سقفی در مکانهای که نیاز به فشار کمتری باشد راندمان بالاتری دارند ومعمولا در مکانهای که دبی وفشار استایکی نسبتا زیاد میباشد پیشنهاد میگردد بجای استفاده از اگزاست فن سقفی از اگزاست فن تهویه از نوع یوتیلیتی استفاده گردد، یکی ازعواملی که موجب استفاده ازاگزاست فن سقفی میشودقیمت پایین تر نسبت به اگزاست فن تهویه از نوع یوتیلیتی میباشد ، در ضمن به دلیل نبودن فضای کافی و عدم نیاز به شبکه کانال کشی در خیلی از مکانها استفاده از اگزاست فن سقفی یا پشت بامی انتخاب بسیارخوبی میتواند باشد. لذا توصیه می گردد برای حجم هوای بالا و افت فشار استاتیک بیشتر از ۱۲۵ پاسکال در صورت امکان از اگزاست فن تهویه یوتیلیتی استفاده گردد.البته مواقعی که به علت وجود کانال کشی وعوامل دیگرکه موجب ایجاد فشاراستاتیکی میگردد ، استفاده ازاگزاست فن سقفی باپره سانتریفیوژ بجای اگزاست فن سقفی با پره محوری (آکسیال) میتواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد.

اگزاست فن سقفی از نظر کاربردی فقط به عنوان مکنده قابل استفاده میباشد ، همچنین میتوان از اگزاست فن سقفی برای محیط های انفجاری ومحیط های دارای حرارت و رطوبت بالا هستنداستفاده نمود ، که در این شرایط می بایست تغیراتی در ساختاروشرایط ایمنی اگزاست فن سقفی ایجاد شود که شرایط سازگار ی با این محیط ها راداشته باشد.

ظرفیت هوادهی اگزاست فن سقفی از نوع پروانه بکوارد از 100تا50000باتوجه به ابعاد اگزاست فن سقفی می تواند باشد در ضمن فشار استاتیکی 50تا 1000پاسکال را میتوانیم با توجه به سایز اگزاست فن سقفی در نظر گرفت.

مشخصات و اجزای تشکیل دهنده اگزاست فن سقفی

1-پروانه : در اگزاست فن سقفی معمولا از پروانه نوع بکوارد استفاده می گردد که در قطر 20 تا100سانتی متر ودارای بالانس استاتیکی ودینامیکی میباشد.

2-الکتروموتور: الکتروموتورهای بکار رفته در اگزاست فن سقفی از برندهای ایرانی شرکت موتوژن یا کاوه ونمونه ها ی مشابه بوده که از نوع صنعتی و دارای کلاس حرارتی F و کلاس محافظتیIP 54می باشد.در برخی کاربری ها که نیاز به تقویت  الکتروموتور  اگزاست فن سقفی میباشد از موتورهای با برند اروپای مانند زیمنس  استفاده می شود .

3-شاسی و بدنه : شاسی و پایه اگزاست فن سقفی از ورق گالوانیزه مرغوب وضخیم بوده که مقاوم دربرابر نفوذ آب ولرزش  میباشد همچنین اگزاست فن سقفی دارای پوشش رنگ کوره ای میباشد، جنس ورق بدنه اگزاست فن سقفی ازگالوانیزه ، فولادST37  ، ورق  استنلس استیل وورقهای که مقاوم در برابر پوسیدگی وخورندگی میباشند تهیه میشود.

4-سیستم انتقال قدرت : دراگزاست فن سقفی سیستم انتقال قدرت به دو صورت دایرکت درایو (اتصال مستقیم) واتصال پولی تسمه میباشد.که باتوجه به نوع درخواست قابل نصب در اگزاست فن سقفی میباشد.

5-یاتاقان :دراگزاست فن سقفی از یاطاقان های ژاپنی  یامارک های معتبر دیگر استفاده میگردد.

6-شافت : در اگزاست فن سقفی به جهت بالا بردن کیفیت ازشافت ترانسمیسون دوپولیشه اصل یزد استفادهمیشود.

7-پولی ها اگزاست فن سقفی از چدن یاآلومنیم تهیه میگردد که ازنوع درجه یک وباتراش مخصوص ودارای بالانس کامل میباشند.

8-تسمه های استفاده شده در اگزاست فن سقفی از برند های معتبر کره ای واز نوع نخ دار میباشند.

9-کلیه بادبزن ها نصب شده بر روی اگزاست فن سقفی مطابق با استاندارجهانی بوده  ودارای بالانس دینامیکی واستاتیکی می باشد.

10-اتصالات اگزاست فن سقفی  وپیج ومهره ها تماما از جنس گالوانیزمی باشند.


ا  نواع تهویه در سالن های مرغداری وگلخانه :

 1-اگزاست فن تهویه  کانالی:      
در این روش هوا به درون کانال های مخصوصی از جنس فلز با روکش گالوانیزه یا پلاستیک که در فواصل مشخصی حاوی منافذ محاسبه شده ای هستند، دمیده می شود. این کانال ها در طول سالن موجب توزیع یکنواخت هوا و کمک به اختلاط بهتر آن می شوند.امروزه از این روش با نام فن جت و بیشتر به عنوان یک روش کمکی جهت رقیق سازی بهتر هوا در کنار روش های دیگر استفاده می شود، اما در مواقعی خود می تواند به صورت یک روش مستقل و منفرد مورد استفاده قرار گیرد.

   

2-اگزاست فن تهویه عرضی :
در این روش هواکش ها در دیوار طولی یک طرف و هواده ها در دیوار طولی طرف مقابل قرار می گیرند. به این ترتیب در سیستم فشار منفی هوا از هواده ها، در دیوار طولی یک سمت، به طرف هواکش ها در دیوار طولی سمت مقابل، حرکت نموده و با طی کردن عرض سالن از طریق آن ها به بیرون از سالن هدایت می شود. به همین دلیل این روش را تهویه عرضی می نامند.
   

در این روش سقف و دیوارهای طولی سالن محل استقرار هواکش ها و هواده ها می باشند. در اقلیم های گرم که نقش تهویه در تعدیل دمای سالن بیشتر است، قرار گرفتن هواکش ها در سقف و هواده ها در دیوارهای طولی دو طرف، عملکرد تهویه را بهبود می بخشد.در اقلیم های سرد که حفظ دمای سالن ممکن است اولویت اول در نظر گرفته شود، استقرار هواکش ها در دیوارهای طولی دو طرف و هواده ها در سقف سالن مزایایی دارد.بدین ترتیب هوای گرمی که برای افزایش دمای آن هزینه بسیاری صرف شده و به دلیل صعود به بالا و تجمع در زیر سقف از دسترس دور مانده است، توسط هواکش های مستقر در دیوار های طولی، به پایین کشیده می شود و در مورد استفاده قرار می گیرد. هواده های مستقر در سقف نیز به تدریج هوای تازه را، که سرد نیز هست، با هوای گرم موجود در سقف مخلوط نموده پس از افزایش دمای آن در سالن پخش میکند.

مقاله سیستم تهویه رستورانی


ازآنجا که در طراحی وراه اندازی آشپزخانه ها ، رستوران ها وسالن های غذا خوری  وجود یک سیستم تهویه مطبوع بسیار مهم وقابل توجه میباشد برآن شدیم دراین مقاله به موضوعاتی در این زمینه بپردازیم امیدواریم شرکت مهتاب گستر به عنوان یکی از تولید کنند گان وتامین کنندگان  بزرگ در زمینه تجهیزات تهویه مطبوع بتواند با ارائه اطلاعات مختصر ومفیدکمکی باشد برای رشد وارتقا  سیستم های تهویه مطبوع برای تمامی مشتریان گرامی .

اجزا و تجهیزات سیستم تهویه مطبوع :

1– اگزاست فن (فن مکنده)

2– هوای تازه(فن دمنده)

3– هود

4– کانال کشی

اگزاست فن :

اگزاست فن های مورد استفاده در سیستم تهویه رستوران وآشپزخانه به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
الف-اگزاست  فن سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved)
ب- اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو (Forward Curved)
در حالت کلی در تجهیزات مورد استفاده جهت تهویه مطبوع در رستوران ها وآشپزخانه ها اگزاست فن سانتریفیوژ فوروارد در حجم هوای ثابت و افت فشار یکسان به طور معمول دارای قیمت پائین تری نسبت به  اگزاست فن های دارای پروانه بکوارد هستند ، علت  این مطلب تولید آسان تر و هزینه تولید کمتر است ، اما اگزاست فن های پروانه فوروارد دارای یک اشکال وایراد بسیار بزرگ هستند ، فاصله کم تیغه های این پروانه در اگزاست فن  رستوران وآشپزخانه که هوای خروجی از آن آغشته به مقدار زیادی چربی و دود است، باعث می شود که فاصله بین تیغه ها با چربی پر شده و پس از گذشت مدت کوتاهی کارایی اگزاست فن بسیار پایین بیاید ودرنهایت از کار بیفتد ، وبرای جلو گیری از این عمر میبایست برای رفع عیب، پروانه اگزاست فن تهویه ماهانه توسط مواد مخصوص و به وسیله افراد متخصص تمیزگردد ، که این کار معمولا هزینه زیادی به کارفرما تحمیل میکند وامکان پذیر نمی باشد بنابر این به لحاظ فنی، استفاده از اگزاست فن با پروانه خم به جلو برای سیستم های تهویه رستوران وآشپزخانه به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد، و بهترین پیشنهاد اگزاست فن با پروانه خم عقب )بکوارد) است که با وجود قیمت بالاتر، هزینه های جانبی و بعدی بسیار پایین تری دارد.

همه چیز درمورد اگزاست فن تهویه...

نحوه عملکرداگزاست فن ها و سیستم انتقال نیرو به دو صورت کلی میباشد:
1- سیستم های غیر مستقیم پولی تسمه
2- سیستم های مستقیم  (کوبل مستقیم)
در مورد اینکه کدام نوع انتقال قدرت برای اگزاست فن مناسب میباشد وبهتر است چه نوعی را انتخاب کنیم تا بهترین تهویه را در رستوران یا آشپزخانه داشته باشیم می بایست به مواردی از جمله حجم هوای انتقالی ،میزان افت فشاراستاتیکی وطول کانال کشی توجه داشت ، درمواقعی که میبایست جهت تهویه محیط حجم  بالایی از هوا توسط اگزاست فن جابه جا شود ، سایز دستگاه اگزاست فن به همان نسبت بزرگ می شود، که در چنین شرایطی بهترین سیستم انقال قدرت جهت دستگاه اگزاست فن  پولی تسمه میباشد. در این موارد استفاده از کوبل مستفیم برای اگزاست فن موجب کاهش عمر مفید دستگاه میشود. البته باید در نظر داشت که دستگاه اگزاست فن با سیستم انتقال قدرت پولی تسمه علاوه بر قیمت اولیه بالاتر نیازمند تعمیرات پیشگیرانه و نگهداری نیز هستند که البته این مورد با سرویس دوره ای و گریس کاری قابل برطرف شدن است.در صورت استفاده از سیستم های پولی تسمه ای دراگزاست فن ، میبایست از کاورهای محافظ برای دستگاه  اگزاست فن استفاده نمود ،که  این کار علاوه بر محافظت از تجهیزات  اگزاست فن در مقابل عوامل طبیعی، کاربرد ایمنی نیز دارد و از ورود آسیب های جدی به کاربرانی که با دستگاه اگزاست فن  سروکار دارندجلوگیری می کند.